Followers

Khasiat buah-buahan

Monday, October 04, 2010
Orang kata kalau susah nak bery (be***), kita makan buah betik banyak2. Nanti senang je keluar. Tapi tak semestinya buah betik je tau. Semalam seharian i melantak anggur. Fuh~~ Senang juga la nak keluar. Tak caya? Cuba la! Tapi agak mahal la nak guna anggur kan? Guna betik je murah. Hehehehe.

Banyak lagi khasiat buah-buahan ni kepada manusia tau. Kalau jenis yang tak makan sayur, makan la buah-buahan banyak2. Contoh macam i la kan. Hehehehe.

So hari ni i nak cerita sikit pasal khasiat buah-buahan yang i makan semalam iaitu anggur, pear and plum.. I dapat dari internet yang uols sendiri boleh cari. So nak baca, baca. Taknak, sudah!Hahahaha

Khasiat bauh anggur

Menghilangkan bau mulut yang busuk.
Mencairkan lendir/kahak.
Menghilangkan rasa lenguh dan letih.
Menghilangkan perasaan marah. (Bagus untuk orang yang panas baran)
Menguningkan warna kulit.
Menguatkan emosi. ( Emosi i kan tak berapa stabil lately ni. So memang bagus pun. Hehehe)
Mengubati penyakit batuk.
Menghilangkan rasa pedih/sakit pada buah pinggang dan pundi kencing.
Menguatkan usus dan melembutkan makanan supaya mudah hadam.(Memang tepat sekali!)
Menguatkan hati dan jantung.





Khasiat buah pear

Mengandung vitamin C dan provitamin A.

Mengandung anti oksidan yang baik untuk menjaga kesihatan.
Menurunkan demam / panas tubuh.
Menghilangkan lendir-lendir yang terdapat dalam darah.
Menghilangkan rasa dahaga dan muak.
Melawaskan kencing.


Khasiat buah plum

Buah ini mengandungi sejenis bahan yang dikenal pasti sebagai diphenylisation yang bertindak sebagai julap.
Mencuci perut dan mengatasi masalah sembelit.
Sesuai diamalkan oleh mereka yang mengalami masalah kolesterol kerana diphenylisation yang membantu menurunkan paras serum dalam darah.
Penawar bagi mengubati penyakit gastrik akibat inflamasi pada lapisan mukus di perut kesan pengambilan terlalu banyak makanan berempah, alkohol dan ubat-ubatan.



Lain-lain buah, boleh search ye. Hahaha. Gila kejam i ni kan??



Gambar banyak sebab tengah try teknik macro dan teknik baru yang kusut ajar. Tapi tak tahu jadi ke tak. :P

P/S: Yunk kata daun kari bagus untuk orang yang sakit senggugut. Dia cakap dengan kawan2 dia, tapi diorang tak percaya. Bila i search, memang betul pun. So orang yang selalu senggugut, boleh search pasal daun kari ye. ^_^

8 maklumbalas:

  1. d_tieah said...:

    Buah memang sedap..
    Tapi aku x berapa suka sangat lah dgn buah anggur..
    X tau nape..
    Tp tetap gak mkn..
    Kalo ade aku mkn, kalo xde aku diam2 je la..
    Sbb x berapa minat sgt pun..
    Hehe..
    Btw, thanx share info menarek..

  1. chenta said...:

    welkam :)

    share dan utk rujukan dimasa hadapan :)

  1. eid said...:

    buah naga pun best.. laaaaagi senang lawas n ta** pun lembut.. tak sakit bon bon.. hihi

  1. chenta said...:

    tak suka sgt buah naga..hehehe :P

    tapi kan, kebanyakkan buah mmg utk penghadaman perut yg melibatkan ta** dan bon bon...hheheheh :)

  1. Sinchan Nakal said...:

    yer arinie

    opis kami buat jamuan makan..ngeee

    sangat suke..yebeddu

  1. chenta said...:

    jgn lupa mkn buah!

    jamuan opis i ari jumaat nnt

  1. kusut said...:

    eh macro shot! hehe
    jadik sangat tu. nampak sedap je buah2 seme

  1. chenta said...:

    kusut : jadi ek??tp yg fokus yg u ajar aritu mcm tak jadi je :P