Followers

Jadi bos jangan sampai kena maki!

Friday, July 30, 2010
Apa yang i belajar masa seminar semalam..

Bila jadi bos, jadila bos yang baik, bertanggungjawab, profesional, menghormati orang bawahan, mempunyai sikap dan cara seorang pemimpin dan jangan pandai cakap je, harus pandai laksanakan juga.
Jangan sampai, dibenci oleh orang bawahan, kena kutuk, maki hamun dan tiada rasa hormat dari orang bawahan terhadap bos. Buat tambah dosa bos dan dosa orang bawahan je. Kalau rasa tak boleh nak buat kerja, tak boleh nak bertanggungjawab, baik tak payah jadi bos. Bagi jawatan tu pada orang yang lebih layak.

Hal ni tidak terjadi pada i, tapi telah diceritakan oleh orang lain tentang bos mereka. Bila dengar tu rasa kasihan kepada orang bawahan dan memang patut pun bos tu kena maki dan dibenci oleh orang bawahan. I yang dari awal tak tahu cerita, dah mula tak suka dengan bos tu. Bila dengar cerita macam tu, lagi la i tak suka. Hahahahha

So pengajarannya, kalau tak nak orang benci, laksanakan la tanggungjawab itu sebaik mungkin..


Gambar ihsan dari Google

7 maklumbalas:

  1. bos mmg selalu gune kuasa dia utk maki hamun org.. mcm dia berkuasa sgt.. tp xtau org benci dia lebih dr org hormat dia.. kalau dah berperangai cmtu

  1. chenta said...:

    ni bukan masalah bos maki staf, tp staf maki bos disebabkan perangai bos yg entah pape dan staff benci gile dgn bos

  1. Queen said...:

    setuju......

    pestu...kalau jadi bos tu..jadi bos kampeni sendiri je..jangan staff kampeni org lain pun nak arah2 macam hamba....mencik giler

  1. Gransazer said...:

    kalau nk org bwh hormat, bos pn kena la hormat org2 bwh tu..br la adil..kalau stakat jd bos nk arah2 je baik xpyh kn..
    org lain pn ada gak prasaan..so, sma2 hormat..btul x..

  1. anastasyea said...:

    betul tu.. jadi boss tak semestinya semuanya betul... sekali sekala kena hormati pekerja jugak

    ENTRY TERBARU:
    Peluang Untuk Meningkatkan Traffik Ke Blog Anda!

  1. chenta said...:

    so nanti kalau jadi bos, ingat2 la orang bawahan ye.. jadikan pengajaran..letakkan diri anda sebagai pekerja bawahan juga..baru boleh paham.. ^_^