Followers

Mesti Jadi Baik!

Monday, June 14, 2010

"Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik.Begitu juga sebaliknya"


Hari tu YM dengan kawan i. I senang sekali berborak dengan dia. Apa yang diborakkan, selalu ada isu yang membina. Bukan setakat borak-borak kosong. Mungkin dia jauh lebih tua dari i, banyak pengalaman yang dia dah lalui. Dia pernah alami apa yang alami sekarang. Now dia dah berubah dari dia yang dulu. Dia yang dulu, lebih kurang i yang sekarang. Paham ke? Tak paham takpela..

Then borak punya borak, ada keluar statement kat atas tu. Buat i terpikir sampai sekarang. Bila kita tanya orang, apa ciri-ciri lelaki/perempuan yang boleh dijadikan suami/isteri diorang. Selalunya jawapan yang lazim adalah beriman, bertaqwa, kuat pegangan agama, hormat orang tua, sopan santun, baik hati, berakhlak mulia.. Semua la yang baik-baik. Takde orang nak pasangan hidup dia ada ciri-ciri yang jahat, buruk dan sebagainya. Betul tak?? Semua orang nak pastikan pasangan hidup tu yang baik sebab sampai mati kot nak hidup dengan diorang. Bukan kat dunia je tapi kat akhirat juga...

Tapi bila kita nak orang yang baik-baik untuk jodoh kita, kita ada pikir tak diri kita sendiri? Kita ni baik  sangat ke nak dipadankan dengan ciri-ciri pasangan yang kita nak? Kita nak yang beriman, tapi kita dah cukup beriman? Kita nak yang baik hati, tapi hati kita macamana?

Tuhan akan beri keadilan pada hambanya. Kalau hambanya baik, dia akan tunaikan permintaan hambanya contohnya dengan memberikan jodoh yang sepadan dengan hambanya tu. Tapi kalau kita jahat, Tuhan pun akan beri keadilan untuk kejahatan tu. Biar semuanya seimbang.

Tapi ni cuma pendapat i selepas berborak dengan kawan i tu. Dia pun cakap benda yang sama. Tak tahu la pendapat orang lain pula kan...

So kalau nak pasangan yang baik, kita mesti jadi baik! ^_^

18 maklumbalas:

  1. Queen said...:

    saya dari awal bgtahu mak saya..saya tak nak ustaz2 ke ...tahfiz2 ke...yang alim takpe..takmo ulama e..ape ke...sebab saya tahu saya tak layak buat mereka...

    awal2 dah sedar diri..

    tp bukan bermakna saya nak masuk neraka..tapi sama2 dengan hubby utk berubah...ok pe...dari kita menipu diri sendiri..berpura baik..tp isinya?..tak semanis yang disangka....nanti lelaki tu rasa tertipu plakkan..

  1. chenta said...:

    ye..setuju dengan queen...ukur baju di badan sendiri kan?

  1. ~fisha~ said...:

    setuju2!!!! ukur baju di badan sendiri.

  1. chenta said...:

    ^_^

    selain tu, kalau nak jodoh yg baik, kita pun perlu berubah ke arah yg baik...kan?

  1. hakusue said...:

    haa...btol3...hehehe
    ekk ekh...tbe2 ade plakk mnyibuk name kte kt entri awk yekk cik syasya...ngee...

  1. Kazaztan Team said...:

    betui...Allah Maha Adil...yg baik tuk yg baik..yg jahat utk yg jahat..setuju

  1. k-girlz said...:

    setuju2.. apa2 pun ukurlah baju di badan sendiri..

  1. chenta said...:

    hakusue : bilenye sy tulis nama awk kat entry ni??/confius ni...

    kazaztan team : yezza...ade yg setuju juga ni..tp mmg btlkan..tak perlu nk mengharapkan dpt jodoh yg baik kalau kite sendiri blm baik...

    k-girlz : betul tu ^_^

  1. stju ngan queen n statement entry ni... ;)

  1. chenta said...:

    senandung semalam : terima kasih ^_^

  1. TeD said...:

    saye baik... zzzzzzzz :p

  1. chenta said...:

    sya tau ted baik ^_^

  1. cik panadol said...:

    erk! ok2...pasni nak jadi baik la...hehehe

  1. chenta said...:

    cik panadol : kan dh baik..cuma jadi lebih baikkan? ^_^

  1. un_sign said...:

    saya pon baek kan..+ nakal sikit...

  1. chenta said...:

    un_sign : ye..sbb tu kamu dpt partner yg baik juga ^_^

  1. eazlye said...:

    bak kata ustaz i mase induksi arituh,

    Allah xkan jodohkan suami xsembahyang dengan isteri yg solat penuh 5 waktu...dan sebaliknya..

    kalo kiter tgok hari nih mmg betul, sbb xpernah kiter tgok slh seorg dr psgan x lakukan solat...

  1. chenta said...:

    erm..so i perlu berubah kalau i nak dpt suami yg baik..kan??